Tiedote 27.8.2015

Etsijäkoiraliitto on julkaissut uuden maksuttoman eLassi-verkkopalvelun, joka tehostaa huomattavasti kadonneiden lemmikkien etsintää. Ilmoitukset kadonneista, havaituista tai talteen otetuista lemmikeistä voi jättää mobiilisti ja reaaliaikaisesti paikan päältä eLassi-verkkopalveluun. Sen on Etsijäkoiraliitolle tuottanut Trimble osana yritysvastuutaan, ja sen markkinointia tukee Hau-Hau Champion. Uusi palvelu on hyödyllinen juuri tänä viikonloppuna, kun monella paikkakunnalla järjestetään ilotulituksia osana ”venetsilaisia” ja ”muinaistulien yötä” ja muita kesäkauden päättöjuhlia.

eLassi on maksuton, ei-kaupallinen palvelu, joka täydentää merkittävällä tavalla Etsijäkoiraliiton muita vapaaehtoispalveluita kadonneiden lemmikkien etsinnässä: koulutettujen Etsijäkoirien käyttöä sekä puhelinneuvontaa. Koulutettuja Etsijäkoiria on vain parisenkymmentä ja lähinnä Etelä-Suomessa, joten uusi palvelu on merkittävä lisä paitsi ylipäänsä karkurien etsintään, niin ennen kaikkea suureen osaan maata, jossa Etsijäkoiria ei ole.

”Verkko- ja someviestintä on tehokas tapa viestiä kadonneesta lemmikistä tai havaitusta karkurieläimestä. Ongelmana on yleensä kuitenkin puute olennaisten tietojen viestimisessä sekä viive katoamisen tai havainnon sekä verkkoilmoittelun välillä, kun ilmoitusta ei voi tehdä paikan päältä”, sanoo Etsijäkoiraliiton puheenjohtaja Lena Lundell.

eLassiin voi ilmoituksen tehdä mobiilisti ja halutessaan jakaa sen heti Facebookiin, mikä tehostaa ilmoituksen leviämistä. Paluuviestinä saa ensiapuohjeet karkurin etsintään. Palvelu on erittäin helppokäyttöinen ja opastaa ilmoittamaan oikeat tiedot, mikä on tärkeää hätääntyneelle karkurin omistajalle.

”Ensi hetket kadonneen lemmikin etsinnässä tai karkurista tehdyn havainnon jälkeen ovat tärkeitä. Reaaliaikaisen mobiilin palvelun ansiosta henkilö voi jäädä paikan päälle toimimaan saamiensa ohjeiden mukaan, eikä hänen tarvitse lähteä kotiin ilmoitusta tekemään”, Lundell toteaa.

”Trimble tuottaa paikkatietoon perustuvia ohjelmistoratkaisuja. Olemme erittäin iloisia, että voimme vahvistaa yritysvastuutamme tarjoamalle tällaisen palvelun Etsijäkoiraliiton ja kansalaisten käyttöön. Lemmikki on perheenjäsen, ja tiedän omakohtaisesti, että sen katoaminen ravisuttaa koko perhettä. eLassi-palvelun avulla haluamme näin auttaa lemmikkien lisäksi myös ihmisiä”, sanoo digitaalisista liiketoimintapalveluista vastaava Natasa Anttila-Rautio Trimblestä.

"Lemmikkien hyvinvointi on Hau-Haulle kunnia-asia. Tuemme vuosittain useita avustusjärjestöjä ja yhdistyksiä. Etsijäkoiraliitto tekee arvokasta työtä ja on ilo tarjota auttava tassumme rakkaiden karkureiden löytämiseksi”, sanoo Jaana Helin-Kouhi, Hau-Hau Championin Brand Manager.

eLassi-verkkopalvelu löytyy osoitteesta eLassi.fi. Etsijäkoiraliiton verkkosivuilta www.etsijakoiraliitto.fi löytyy ohjeet kadonneen lemmikin etsintään, ja neuvontaa annetaan Etsijäkoiraliiton neuvontapuhelimessa, 040 724 8614 (ks. erikseen median lisätiedot).

Lisätietoja:

eLassi.fi, www.etsijakoiraliitto.fi

Puheenjohtaja Lena Lundell, Etsijäkoiraliitto, 040 146 2501 & tiedottaja Päivi Rosqvist 0400 425 666.  Manager, Digital Business Services Natasa Anttila-Rautio, Trimble Energy & Public Administration, 0400 641 189. Brand Manager Jaana Helin-Kouhi, Prima Pet Premium Oy, 040 749 1348

Etsijäkoiraliitto on kadonneiden lemmikkien etsimiseen ja niihin liittyvään neuvontaan erikoistunut vapaaehtoisjärjestö. Liitto auttaa vuosittain tuhansissa lemmikkien karkaamistapauksissa. Etsijäkoiraliiton Etsijäkoirat on koulutettu nimenomaan kadonneiden lemmikkien etsintään. Koulutus perustuu hajutunnistukseen, ja koulutus on monivuotinen. Valmiit koirat testataan säännöllisesti tasokokeissa.

Trimble on johtava usealla alalla toimiva yhdysvaltalainen teknologiayhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen paikkatietoon pohjautuvia tuottavuutta, tehokkuutta ja kannattavuutta lisääviä ratkaisuja. Trimblen ratkaisuissa paikannusteknologiat yhdistyvät langattomiin laitteisiin, sovelluksiin ja palveluihin mahdollistaen tiedon keräämisen, hallinnan ja analysoinnin nopeammin ja tehokkaammin.

Hau-Hau Champion on Suomen tunnetuin koiranruokabrändi, joka on ollut osa suomalaisten koirien ja koiranomistajien elämää jo vuodesta 1955. Hau-Hau Champion tuntee suomalaisen koiran ja koiranomistajan tarpeet ja tarjoaa monipuolisen valikoiman tuotteita, jotka on kehitetty vankalla osaamisella ja tinkimättömällä asenteella korkean laadun varmistamiseksi.