Etsijäkoiraliitto on asiantuntijajärjestö, joka auttaa kadonneita eläimiä pääsemään takaisin kotiin. Toiminnan kivijalat ovat etsinnöissä auttavat etsijäkoirat, ihmiset sekä nettipalvelut. Etsijäkoirat ja ihmiset koulutetaan huolella suunnitellun koulutusjärjestelmän mukaisesti. Jokainen etsintöihin lähetettävä koirakko on koulutuksen lisäksi suorittanut tasotestit, joilla varmistetaan, että auttajat ovat todellisia ammattilaisia.
Eläimiä karkaa vuosittain tuhansia. Etsijäkoiraliitto auttaa vuosittain yli tuhatta kadonnutta koiraa, kissaa tai muuta eläintä. Kadonneista noin 45 % on kissoja, 50 % koiria ja loput 5 % muita eläimiä. "Muut eläimet"-kategoriaan kuuluu vuosittain kilpikonnia, kaneja ja hevosia sekä joitakin harvinaisempia karkulaisia kuten liskoja ja käärmeitä, kukko, lampaita ja hiehoja.

Etsijäkoirakot

Etsijäkoirakko koostuu hajutunnistuskoulutuksen saaneesta koirasta ohjaajansa kanssa. Hajutunnistuskoulutuksen saanut etsijäkoira osaa etsiä karkulaista sen ominaishajun perusteella. Jokaisella ihmisellä ja eläimellä on oma yksilöllinen ominaishajunsa. Tämä mahdollistaa sen, että etsijäkoira osaa erottaa perheen eläimet toisistaan sekä vanhojakin hajuja maastosta. Koiran tarvitsee vain saada haistettavakseen jotain karkulaisen hajua, esim. kaulapanta tai lelu, josta se tietää mitä hajua sen tulee etsiä. Koirat ohjaajineen käyvät noin 3 vuotta kestävän koulutuksen. Koulutus alkaa tutustumiskurssista, jatkuu alkeiskurssin ja jatkokurssin kautta etsintöihin valmistaviin kursseihin. Kurssien välissä ja rinnalla koirakot harjoittelevat treeniringissä ja etsintätokossa. Lisäksi ohjaaja opiskelee mm. suunnistusta, ihmisten ja eläinten ensiapua sekä muita etsinnöissä tärkeitä taitoja. Etsinnöissä käytettävät etsintävalmiit koirakot suorittavat tasotestejä enintään 18kk välein koko uransa ajan. Testeillä varmistetaan koirakon osaamistaso ja eri puolilla maata toimivien koirakoiden yhtenäisyys.

Etsintäkoordinaattorit

Etsintäkoordinaattorit auttavat silloin kun etsijäkoiraa ei tarvita, mutta asiakas muuten tarvitsee enemmän tukea. Etsintäkoordinaattori voi neuvoa etänä tai paikan päällä. Etsintäkoordinaattori auttaa suunnittelemaan, miten etsinnöissä kannattaa edetä tai/ja auttaa esimerkiksi loukuttamisessa tai muissa käytännön toimissa jos omistaja ei itse siihen pysty.

Loukut ja kamerat

Etsijäkoiraliitolla on laaja valikoima lemmikkieläinten turvalliseen kiinniottoon soveltuvia loukkuja. Suurimmat soveltuvat isoillekin koirille ja pienimmät ovat mainioita esimerkiksi kanin tai fretin kiinniotossa. Lisäksi on kameroita, joilla voi mm. seurata kuka käy ruokintapaikalla syömässä. Näitä varusteita lainataan kadonneen lemmikin omistajalle.

Etsijäkoiraliitto toimii vapaaehtoisvoimin

Etsijäkoiraliiton toiminta on täysin vapaaehtoistyötä. Neuvontapuhelimeen soittaminen maksaa normaalin puhelumaksun. Etsijäkoiran apu maksaa kilometrikorvauksen verran. Loukkujen lainaamisesta perimme panttimaksun, joka palautetaan kun loukku palautuu liitolle. Toimintamme perustuu siihen, että kadonneilla eläimillä ei rahasteta, mutta auttajillekaan ei koidu kulua.

Mistä kaikki on saanut alkunsa?

Järjestäytynyt etsijäkoiratoiminta on saanut alkunsa vuonna 2002. Tuolloin pieni shetlanninlammaskoira oli karkuteillä lähes kahdeksan kuukautta. Etsinnöistä saadut kokemukset haluttiin kerätä yhteen ja jakaa muille lemmikkinsä kadottaneille. Näin syntyi Koiraetsijät ry. Myöhemmin syntyi muitakin kadonneita eläimiä auttavia yhdistyksiä ja näiden pohjalta syntyi Etsijäkoiraliitto ry vuonna 2008. Toiminta on kehittynyt ja laajentunut kahdessa kymmenessä vuodessa huomattavasti. Historia on kuitenkin vielä kovin lyhyt, eikä ihan vastaavaa toimintaa ole juurikaan muualla edes maailman laajuisesti. Opimme jatkuvasti uutta ja kehitämme toimintaamme paremmin kadonneiden eläinten tarpeita vastaavaksi.

Jäseneksi Etsijäkoiraliittoon?

Etsijäkoiraliiton jäsenenä pysyt ajanhermolla kadonneisiin lemmikkieläimiin ja niiden etsintään liittyvissä asioissa. Jäsenistön osiossa Internet-sivuillamme pääset lukemaan ajankohtaisia asioita ja saat tiedot olennaisista liiton asioista. Alkeiskurssin suorittaneet jäsenet saavat harjoitella liiton treeniringin treeneissä ja kaikki jäsenet etsintätokossa ilman lisämaksua. Jäsenistölle järjestetään myös muita maksuttomia ja maksullisia tapahtumia, kuten leirejä, luentoja ja tutustumiskäyntejä.

Voit liittyä jäseneksi täyttämällä jäsenhakemuksen ja maksamalla jäsenmaksun (2023: varsinainen jäsen 35 €, samassa taloudessa asuva perhejäsen 25 € ja kannatusjäsen 15 €).