Tips för nyårsaftonen

- Rasta din hund i god tid före klockan 18.00 och följande gång långt efter midnatt.

- Lämna inte hunden ensam på nyårskvällen.

- Var speciellt noggrann när du öppnar dörrarna så att hunden inte slinker ut.

- Håll inte hunden lös ens på inhägnat område.

- Håll radion eller TV:n påkopplad och dra för gardinerna.

- Ifall din fyrfotavän är rädd eller ängslig, fäst ingen uppmärksamhet vid detta utan agera neutralt.

- Tag aldrig hunden med dig på ett fyrverkeri.

- En skotträdd hund är också rädd för svavellukten som uppstår i samband med ett fyrverkeri. Risken för rymning är inte över på några dagar även om smällarna upphört.

Tips för rymningssituationer

Etsijäkoiraliittos telefonservice står till tjänst med råd för hur man bäst får hem en bortsprungen hund. Situationen kan ofta avhjälpas enbart med sakkunniga råd och rymlingen fås hem när oljudet av smällarna tystnat.

Sökarhundarna  ger sig inte ut på sökaruppdrag under nyårsnatten utan de kommer till hjälp från och med nyårsdagen i den ordning som fallens brådskande art kräver.

Tips för rymningssituationer

1. Leta inte efter rymlingen i stora grupper.  Alltför massiva sökargrupper skrämmer upp rymlingen ytterligare

2. Någon familjemedlem kan stanna och vänta på det ställe där hunden försvann eller lämna något för hunden bekant klädesplagg och godis på det stället. Hundar brukar i allmänhet återvända till platsen när smällarna tystnat. Samtidigt är det skäl att någon av familjemedlemmarna stannar hemma eftersom hunden ofta hittar hem tillbaka. Vägen hem kan underlättas genom att dra luktspår mot hemmet t.ex. med föremål som innehåller ägarens lukt eller med matspår (exempelvis genom att lägga långt doftande vätskefylld mat i ett par strumpbyxor som dras längs med marken).

3. Det lönar sig att sätta upp en engångsgrill på hemgården eller på rymningsplatsen. Doften av grillad mat sprider sig långt och lugnar hunden.

4. Det är skäl att informera om rymlingen så effektivt som möjligt: www.karkurit.fi, hemkommunens hittedjursanstalt, lyktstolpar, närliggande hus osv. Foga en bild av hunden till annonserna eller en beskrivning av hundens utseende och dina egna kontaktuppgifter. OBS! Lägg inte med hundens namn i annonseringen. Att kalla hunden vid namn skrämmer en stressad hund ytterligare.

5. Ifall du inte före nyårsaftonen tagit till vara luktprov på hunden, gör det nu ifall en sökarhund behövs. Som luktprov kan användas exempelvis hundens halsband, bädd, leksaker eller hundens kam, borste el.dyl.  Lägg luktproven i en ren glasburk eller plastpåse.

6. Ifall du råkar få hunden inom synhåll, försök freda området och bete dig så lugnt som möjligt. Försök locka hunden till dig med lugnande läten, med lek eller hundens favoritmat. Ropa inte, spring inte efter hunden utan försök att locka den att komma fram till dig.

7. Etsijäkoiraliittos skolade sökarhundar har en lång skolning bakom sig. De är testade för uppgiften. Ge inte sökningsuppgiften åt en otestad hund. En för rymlingen kär hundkamrat kan tas med på en lugn promenad till rymningsstället eller för att göra luktspår tillbaka till hemmet.

8. Personer som observerar en rymling ska i allmänhet inte försöka få fast den utan bör istället meddela om sin observation till ägaren eller till Etsijäkoiraliitto.

9. Letningarna ska inte avbrytas som misslyckade efter några dagars resultatlös sökning. Rymlingar har kunnat hittas även efter ansenligt långa tider.

Tilläggsuppgifter och intervjuer (även på svenska) ges av Etsijäkoiraliittos ordförande Lena Lundell, 040-146 2501 och informationschef Päivi Rosqvist, 0400 425 666. Bildmaterialförfrågningar kan riktas till Päivi Rosqvist.