Etsijäkoiraliiton vapaaehtoiset neuvojat ja etsijäkoirakot auttoivat 1042 karanneen eläimen omistajaa vuonna 2023. Eläinlajien kirjo on suuri, vaikka koirat ja kissat dominoivatkin tilastoja.

Uutenavuotena aikavälillä 31.12.‒3.1. neuvonta- ja etsintäapua sai 24 lemmikin omistajaa. 22 karkuria oli koiria, ja lisäksi yksi kissa ja yksi hevonen karkasi.

Etsijäkoiraliiton hoidossa olleista uudenvuoden karkureista on muut saatu kotiin, paitsi yksi koira ja kissa. Suurin osa karkureista saatiin kiinni houkuttelemalla Etsijäkoiraliiton ohjeiden mukaan: joko eläin antautui kiinni ihmiselle tai se houkuteltiin hajujälkien ja ruoan avulla palaamaan kotiin tai karkaamispaikalle. Etsijäkoirien käyttöä jouduttiin rajoittamaan kovan pakkasen takia.

Vuosi 2023 oli Etsijäkoiraliitolle kiireinen

Karkaamisia tapahtui uuden vuoden lisäksi eniten loma-aikoina, jolloin koirien kanssa ollaan paljon ulkona. Yleisimmät koirien karkaamispaikat olivat koti- ja mökkipihat sekä lenkkipolut. Kissoja karkaa eniten lämpimänä vuodenaikana, jolloin asuntojen ovia ja ikkunoita pidetään auki.

Vuonna 2023 karkulaisia oli 216 vähemmän kuin edellisvuotena. Karkuritapausten lasku johtunee suurilta osin siitä, että ihmisten tietoisuus karkaamisten ehkäisystä sekä karkurin kiinnisaamisen parhaista tavoista on lisääntynyt huomattavasti. Etenkin sosiaalisessa mediassa jaetaan paljon eläinetsintään erikoistuneiden järjestöjen vinkkejä karkulaisten omistajille. Ensitoimet ovat hyvin samankaltaiset kaikissa tilanteissa, joten kirjalliset ohjeet auttavat hyvin oikean toiminnan alkuun ja karkurin talteen saamiseen. Kiireisimpänä aikana Etsijäkoiraliiton puhelinneuvonnassa on kuitenkin kiireistä, jopa ruuhkaista.

Karkureista eniten koiria ja kissoja

Vuoden 2023 karkureista koiria oli 611 ja kissoja 393. Karkureiden joukossa oli myös muita eläimiä kuten kaneja ja kilpikonnia sekä maatilojen eläimiä (tilasto alla).  Suurin osa karkureista on saatu kotiin koulutettujen asiantuntevien puhelinneuvojien avulla, ja osassa tapauksia on käytetty koulutettuja etsijäkoiria. Puhelinneuvonnan merkitys onkin keskeinen. Olennaista on se, että karkurin omistaja toimii Etsijäkoiraliiton ohjeiden mukaan.

Etsijäkoiraliiton asiakkaat vuonna 2023, yhteensä 1042:

Koira 611

Kissa 393