• Soita Etsijäkoiraliiton neuvontaan: 040 724 8614. Saat tarkat ohjeet.

• Anna puhelimen hälyttää pitkään, mutta jos emme voi vastata, käynnistä ensiaputoiminnot:

• Rauhoita tilanne. Älkää juosko ympäriinsä lemmikin nimeä huudellen.

• Omistaja tai omistajan hajua (esim. vaate) jää katoamispaikalle

• Katoamispaikalla tai kotona (jos se ei ole vaarallisten tienylitysten päässä) grillatkaa tai jättäkää muuta tuoksuvaa ruokaa

• Kotiin tai muuhun turvalliseen paikkaan vedetään hajujälkiä: laita esimerkiksi sukkahousuihin haisevaa kosteaa ruokaa, esim. tonnikalaa, ja vedä sitä turvalliseen houkuttelupaikkaan

• Yritä saada joku muu laittamaan katoamisilmoituksia eLassi-, ja Karkurit-nettipalstoille sekä soittamaan paikallisiin löytöeläintaloihin. Näin voit itse jäädä paikalle. Tai jos et saa, tee tätä rauhassa, kun odotat katoamispaikalla. Älä mainitse lemmikin nimeä, ja anna siitä tarkat tuntomerkit (ei esim. vain rotua)