Kaksikymmentä vuotta täyttävän Etsijäkoiraliiton vapaaehtoiset neuvojat ja etsijäkoirakot auttoivat 1580 karanneen eläimen omistajaa vuonna 2021. Uutenavuotena aikavälillä 31.12.‒1.1. neuvonta- ja etsintäapua sai 23 lemmikin omistajaa, joista 14 oli ns. ilotulitekarkureita.

Kaikki Etsijäkoiraliiton hoidossa olleet uudenvuoden ilotulitekarkurit on saatu kotiin. Monet karkurit saatiin kiinni sosiaalisen median havaintojen avulla tai siten, että karkuri antoi ulkopuolisen henkilön ottaa itsensä kiinni.

Uudenvuoden karkurien määrä oli pienempi kuin edellisenä vuonna. Syitä ovat pitkäjänteisesti tehty viestintä- ja neuvontatyö karkaamisten ehkäisystä sekä ilotulitteiden suosion lasku.

Vuosi 2021 oli Etsijäkoiraliitolle kiireinen

Sen sijaan vuositasolla tarkasteltuna Etsijäkoiraliitolla oli aiempaa enemmän karkuritapauksia. Nousun syy on todennäköisesti ihmisten tietoisuuden kasvu eläinetsintään erikoistuneista järjestöistä.

Vuoden 2021 karkureista koiria oli 871 ja kissoja 673. Karkureiden joukossa oli myös muita eläimiä kuten kaneja, kilpikonnia ja käärmeitä sekä maatilojen eläimiä (tilasto alla). Suurin osa karkureista on saatu kotiin koulutettujen asiantuntevan neuvonnan avulla, ja osassa tapauksia on käytetty koulutettuja etsijäkoiria. Puhelinneuvonnan merkitys on keskeinen, ja karkurin kotiin saamisessa olennaista on se, että karkurin omistaja toimii Etsijäkoiraliiton ohjeiden mukaan.

Yksityisyyden suojan takia yksittäisiä tapauksia koskevia tietoja ei anneta, muuta kuin poikkeustapauksissa karkurin omistajan suostumuksella.

Tietyt ajankohdat ovat karkaamisten huippuaikoja

Seuraava karkaamisten sesonki on talvilomien ja pääsiäisen aikaan, kun matkaillaan ja lomaillaan vapaa-ajan asunnoilla. Varsinainen piikki on kesän korvalla, jolloin ihmiset lähtevät mökeilleen, ovia ja ikkunoita pidetään auki, ja koirat lähtevät riistan perään. Myös venetsialaisten ilotulitukset pitävät Etsijäkoiraliiton neuvontapuhelimen kiireisenä.

Etsijäkoiraliitto täyttää tänä vuonna 20 vuotta, joten karkurien kotiin saamisen parhaista keinoista ja etsijäkoirien kouluttamisesta on pitkä kokemus. Etsijäkoiraliitto toimii täysin vapaaehtoisvoimin eikä esimerkiksi neuvontapuhelimeen tulevista puheluista mene palvelumaksua.

Etsijäkoiraliiton asiakkaat vuonna 2021, yhteensä 1580:

Koira 871
Kissa 673