Koirien karkaamisten ruuhka-aika on käsillä uudenvuoden ilotulitteiden takia. Myös muita eläimiä, kuten kissoja ja hevosia karkaa ilotulitusten aikaan. 20 vuotta toimineen Etsijäkoiraliiton TOP10 tärkeintä vinkkiä ennaltaehkäisevät ja auttavat. Etsijäkoiraliiton neuvontapuhelin on uutenavuotena auki vuorokauden ympäri. Karkaamisen ehkäisyn ja ensihoidon vinkit kannattaa ottaa talteen kuitenkin jo ennakkoon.

TOP10-vinkit

1.       Älä pidä koiraa irti aidatullakaan pihalla ja varmista, että se ei pääse irti valjaista/kaulapannasta. Käytä mielellään tuplavarmistusta, esim. panta ja valjaat ja kaksi remmiä, tai valjaisiin kiinnitettyä ns. jarrupalaa.
  2.       Uudenvuodenaattona ulkoiluta koirasi ennen klo 18 ja sitten vasta reilusti jälkeen klo 02.
  3.       Älä koskaan ota koiraasi seuraamaan ilotulituksia
  4.       Ota etukäteen talteen lemmikkisi hajua (esim. karvaa tai panta puhtaaseen minigrip-pussiin) ja tallenna puhelimeesi Etsijäkoiraliiton neuvonnan numero 040 724 8614 (ei palvelumaksua). Jos eläimiä on monta, ota jokaisesta omat hajut omiin pusseihin.
  5.       Pidä kotona (tai esimerkiksi tallissa) päällä uudenvuoden aattona klo 18 jälkeen radiota tai televisiota ja vedä verhot ikkunoiden eteen.
  6.       Jos karkaaminen tapahtuu, katso ohjeet osoitteesta etsijakoiraliitto.fi/ohjeistusja/tai soita Etsijäkoiraliiton neuvontaan 040 724 8614.
  7.       Älä huuda lemmikkiä nimeltä tai yritä saada sitä juosten kiinni. Pysy rauhassa - usein karkuri palaa ”tilanteen” ollessa ohi.
  8.       Hyvän ruoan haju auttaa: tuo karkaamispaikalle tai kotipihalle todella vahvasti tuoksuvaa ruokaa.
  9.       Omistajan haju auttaa. Jätä karkaamispaikalle omistajan vaate tai jos karkaaminen on tapahtunut kotipihalta, tee hajujälkiä kotiin omistajan hajulla tai ruoalla.
  10.       Jos toimet eivät auta, soita uudestaan Etsijäkoiraliiton neuvontaan 040 724 8614. Uutena vuotena päivystys on 24h.

Yksityiskohtaiset ohjeet:www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistus (suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja eestiksi)