Koirakoiden koulutusuudistus on valmistunut. Muutokset eivät ole kamalan suuria ja eniten muutosta on koulutuksen loppupäässä. Uudet listajäljet on päivitetty nettisivuille. Vanhat löytyy edelleen myös liitteinä samoilta sivuilta.

LISTAJÄLJISTÄ

Yleisesti voidaan sanoa, että listajälkiin on tehty enemmän joustoa jälkien pituuksiin ja vanhennetuissa jäljissä on laajempi aikaväli.

Suoritusaikoja on muutettu siten, että max kilometrin jäljissa aika on tunti ja pidemmissä kaksi tuntia. Kouluttajalla on kuitenkin edelleen harkintavalta ja voi hyväksyä jäljen, vaikka aikaraja ylittyisi.

Aikaisemmin listajälkiä tuli olla seurannut vähintään neljä kouluttajaa, joista jokainen vähintaan kaksi jälkeä. Säännön luomisen jälkeen liiton kouluttajatilanne on muuttunut ja joillakin alueilla aikaisempi malli voi olla hankala toteuttaa. Sen takia jatkossa riittää, että seuraajana on ollut neljä eri kouluttajaa ilman jälkimäärärajoitetta. Kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman paljon eri kouluttajien treeneissä jatkossakin!

Uudet listat saa ottaa käyttöön heti. Vanhoilla listoilla voi kuitenkin hakea kursseille vielä 30.6. asti.

KURSSEISTA

Uudenmalliset alkeis-, jatko- ja etsintöihin valmistavat kurssit tulevat käyttöön heti. Jos kurssi on kesken, saa päättää jatkaako vanhalla loppuun vai siirtyykö uuteen. Kurssien osalta muissa on vähäisiä muutoksia, mutta ev-kurssi lyheni.

TASOTESTISTÄ

Tasotesti säilyy 2 vrk vanhana. Pituus muutettiin 1-2km, aikaisemman 1,5-3km sijaan. Liitossa on pitkään puhuttu pitäisikö osa-aikaeläkeläisille tai muuten etsintöihin rajoitetusti kykeneville olla oma testi. Tuomareilla on aina harkintavalta maaston ja reitin osalta, joten 1-2km pituisena testistä saa hyvin kaikille soveltuvan.

KETR auttaa ja vastaa mielellään kaikkiin siirtymään ja muutoksiin liittyviin kysymyksiin. 16.3. järjestetään koulutusuudistuksen kyselytunti. Kysymyksiä ja kommentteja voi laittaa Facebookin treenaajia varten olevassa jäsenryhmässä tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Treeni-iloa!