Talviloma on hauskaa aikaa lemmikeille ja heidän omistajilleen. Valitettavasti myös lemmikkien karkaamisriski kasvaa. Lomatunnelma saa omistajat usein tavallista huolettomammalle tuulelle: koiria pidetään usein irti ulkoillessa ja mökkireissulla lemmikki voi livahtaa ovesta ulos. Lemmikkejä karkaa myös hoitopaikoista, kun omistaja lomailee esimerkiksi etelän auringossa. Eläinetsintöihin erikoistunut Etsijäkoiraliitto kehottaa omistajia tai lemmikkien hoitajia kääntymään mahdollisimman pian Etsijäkoiraliiton päivystyksen puoleen, jotta oikeat toimintaohjeet saadaan nopeasti.

Kun lemmikki katoaa, ota yhteyttä Etsijäkoiraliittoon

Omistajilla on usein turhan korkea kynnys hakea välittömästi ammattilaisten apua karkurin kotiin saamiseen. Kuitenkin oikea toiminta heti karkaamisen jälkeen olisi tärkeää. ”Esimerkiksi mökillä odotellaan usein poislähdön aikaan. Siinä vaiheessa on vaikea enää toimia karkurin houkuttelemiseksi. Tai karannutta lemmikkiä etsitään tavoin, jotka ovat meille ihmisille luontaisia, mutta todellisuudessa karkottavat karkuria. Tällaista on esim. lemmikin huutelu sen nimellä tai ystävien ja kaverikoirien värvääminen joukkoetsintään”, sanoo Etsijäkoiraliiton sihteeri, etsijäkoiran ohjaaja Lena Lundell.

Karkaamistilanteessa olennaisinta on aina tilanteen rauhoittaminen. Karkasipa lemmikki innoissaan tai peloissaan, sen stressitasot ovat korkealla ja se villiintyy nopeasti. Jo lyhyt hetki voi saada sen epäluuloiseksi omistajaansa kohtaan.

”Eläintä ei saa jahdata. Jos lemmikki on näköetäisyydellä, parasta on vaikka istua maassa ja pysyä rauhallisena. Jos se ei ole näköpiirissä, sitä voi houkutella ruoan tuoksulla tai maahan tehdyillä hajujäljillä. On kuitenkin hyvä kysyä neuvoa Etsijäkoiraliiton neuvonnasta, sillä esimerkiksi lähistöllä oleva vilkasliikenteinen tie voi vaikuttaa siihen, mitä keinoa kannattaa käyttää”, Lundell neuvoo.

Ohjeet karanneen lemmikin kotiin saamiseen löytyvät Etsijäkoiraliiton sivuilta http://www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistot . Etsijäkoiraliiton maksuton neuvontanumero on 040 724 8614.

Mikä Etsijäkoiraliitto?
Etsijäkoiraliitto on Suomen vanhin eläinetsintään erikoistunut järjestö, joka on toiminut 15 vuotta. Se toimii vapaaehtoisvoimin, ja esimerkiksi neuvonta ja karkurien etsinnässä käytettävien Etsijäkoirien työ on maksutonta (vain matkakorvaukset Etsijäkoiran käynnistä). Etsijäkoiraliiton systemaattinen koulutus on luonut vahvan pohjan harrastajille, ja sen myötä myös muita yhdistyksiä on perustettu.

Lisätiedot:
Sihteeri Lena Lundell, p. 040 146 2501, www.etsijakoiraliitto.fiwww.facebook.com/etsijakoiraliitto