Kadonneiden lemmikkien etsintään erikoistunut Etsijäkoiraliitto varoittaa koirien karkaamisriskistä, jonka hankikanto ja vesistöjen jäät saavat aikaan. Eteläisessä Suomessa jäät ovat myös monin paikoin pettäviä.

Hankikannon ansiosta koirat voivat juosta karkuun todella nopeasti. Usein hanki kantaa koiran, mutta ei omistajaa, mikä vaikeuttaa karkurin löytymistä. Myös kevääseen heräävät riistaeläimet liikkuvat hangella, mikä lisää karkaamisriskiä entisestään.

Karkaamisia on tapahtunut myös jäällä, kun koirat voivat juosta nopeasti pitkiäkin matkoja. Saarista tulevat riistan haju houkuttelevat koiria niin ikään.

Virtapaikoissa ja laivaväylien lähettyvillä hukkumisriski on suuri, ja omistaja voi itsekin joutua vaaraan etsiessään karkuria.

Etsijäkoiraliitto kehottaa koirien omistajia pitämään koiransa kytkettyinä. Tähän velvoittaa myös lainsäädäntö, sillä koirien keväinen irtipitokielto tuli voimaan 1.3.

Ohjeet karanneen lemmikin kotiin saamiseen löytyvät Etsijäkoiraliiton sivuilta http://www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistot . Etsijäkoiraliiton maksuton neuvontanumero on 040 724 8614 ja lisänumero, mikäli neuvontanumero on varattuna, on 044 962 0570 .

Mikä Etsijäkoiraliitto?
Etsijäkoiraliitto on Suomen vanhin eläinetsintään erikoistunut järjestö, ja juhlii nyt 15-vuotisjuhlavuottaan. Se toimii vapaaehtoisvoimin, ja esimerkiksi neuvonta ja karkurien etsinnässä käytettävien Etsijäkoirien työ on maksutonta (vain matkakorvaukset Etsijäkoiran käynnistä). Liitto perustettiin siitä ymmärryksestä, että koiralla on luontainen kyky etsijä lajitovereitaan. Pitkäjänteisen koulutuksen ja etsintöjen myötä huomattiin, että Etsijäkoirat etsivät erinomaisesti myös muita lajeja kuin koiria.

Etsijäkoiraliiton systemaattinen koulutus on luonut vahvan pohjan harrastajille, ja sen myötä myös muita yhdistyksiä on perustettu.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Tiina Haukioja, p. 0400 489 292