Tämä kesä on ollut poikkeuksellisen lämmin ja helteiden luvataan jatkuvan vielä ainakin kuun loppuun. Pääsääntöisesti nyt on liian kuuma etsijäkoirien työskentelylle. Helteilläkin meiltä kuitenkin saa apua. Neuvontanumeromme opastaa ja neuvoo etänä. Tarvittaessa etsintäkoordinaattorimme voi käydä myös paikan päällä auttamassa, esimerkiksi opastamassa loukuttamista. Korostamme myös laputtamisen merkitystä. Mitä enemmän maastoon ja lähitaloihin on jaettu katoamisilmoituksia, sitä todennäköisemmin karkulaisesta saadaan havaintoja. Näköhavainto on yhtä arvokas tieto kuin etsijäkoiran ilmaisu karkulaisen sijainnista.

Etsijäkoirat, silloin kun voivat työskennellä, tekevät töitä aamuvarhaisella ja iltamyöhällä runsaasti tauottaen. Työskentely nostaa koiran ruumiin lämpötilaa ja ilman ollessa kuuma, edes läähättäminen ei riittävästi viilennä koiraa. Kuumuus vaikuttaa sekä koiran kykyyn haistaa, että riskeeraa etsijäkoiran lämpöhalvauksen rajoille.

Ohjeet karanneen lemmikin kotiin saamiseen löytyvät Etsijäkoiraliiton sivuilta http://www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistot . Etsijäkoiraliiton maksuton neuvontanumero on 040 724 8614.

Mikä Etsijäkoiraliitto?
Etsijäkoiraliitto on Suomen vanhin eläinetsintään erikoistunut järjestö. Se toimii vapaaehtoisvoimin, ja esimerkiksi neuvonta ja karkurien etsinnässä käytettävien Etsijäkoirien työ on maksutonta (vain matkakorvaukset Etsijäkoiran käynnistä). Liitto perustettiin siitä ymmärryksestä, että koiralla on luontainen kyky etsijä lajitovereitaan. Pitkäjänteisen koulutuksen ja etsintöjen myötä huomattiin, että Etsijäkoirat etsivät erinomaisesti myös muita lajeja kuin koiria. Etsijäkoiraliiton systemaattinen koulutus on luonut vahvan pohjan harrastajille, ja sen myötä myös muita yhdistyksiä on perustettu.

Lisätietoja: puheenjohtaja Ulla Lahtinen 040 7372 075 ja sihteeri Lena Lundell 040 1462 501 (även på svenska)