Etsijäkoiraliiton vapaaehtoiset neuvojat ja etsijäkoirakot auttoivat 1220 karanneen eläimen omistajaa vuonna 2018. Uudenvuoden aattona ja päivänä neuvonta- ja etsintäapua sai 21 koiran ja kaksi kissan omistajaa. Näistä kotiin on saatu 18 koiraa. Etsijäkoiraliiton auttamistyö jatkuu kolmen koiran ja kahden kissan osalta. Uudenvuoden karkurien määrä on noin 30 % alempi kuin uutenavuotena 2017. Useiden tahojen laaja viestintäkampanja karkaamisten ehkäisemiseksi on todennäköisin syy pienempään karkaamismäärään.

Vuoden 2018 karkureista koiria oli 612, kissoja 566 ja muita eläimiä kuten kaneja, kilpikonnia, käärmeitä ja hevosia 42 kappaletta. Suurin osa karkureista on saatu kotiin koulutettujen etsijäkoirien ja/tai asiantuntevan neuvonnan avulla. Karkurin kotiin saamisessa on lähes poikkeuksetta olennaista se, että karkurin omistaja toimii Etsijäkoiraliiton hyväksi havaittujen ohjeiden mukaan.

Etsijäkoiraliitolle tulleiden avunpyyntöjen määrä on noussut vuosi vuodelta, mikä kertoo Etsijäkoiraliiton tunnettuuden kasvusta. Sen sijaan uudenvuoden karkurien määrä on laskussa. Siitä kertoo se, että uudenvuoden osalta on onnistuttu ennen uuttavuotta jaetussa valistuksessa karkaamisten ehkäisemiseksi sekä tiedotusvälineissä että sosiaalisessa mediassa.

”On upeaa, että yhä useampi eläinjärjestö jakoi hyväksi koettuja Etsijäkoiraliiton ohjeita karkaamisten ehkäisemiseksi. Tänä vuonna Rajat räiskeelle -kampanjalla oli suuri merkitys sille, että ohjeita levitettiin laajalti ja lemmikkien omistajat noudattivat niitä”, kiittää Etsijäkoiraliiton sihteeri Lena Lundell.

Seuraava karkaamisten huippusesonki on kesän korvalla, jolloin ihmiset lähtevät mökeilleen, ovia ja ikkunoita pidetään auki, ja koirat lähtevät riistan perään.

Lisätietoja: Etsijäkoiraliitto, sihteeri Lena Lundell, 040 146 2501