Tiedote 29.12.2019

Uudenvuodenaatto ja sitä edeltävät päivät ovat pahinta lemmikkien - erityisesti koirien - karkaamisaikaa. Karkaamisen ennaltaehkäisy on paljon helpompaa kuin karkurin kiinni saaminen. Jos et halua istua pimeässä metsässä ja grillata makkaraa kertakäyttögrillillä, kannattaa panostaa karkaamisen ennaltaehkäisyyn. Jos karkaaminen tapahtuu, grillaus on kuitenkin yksi toimiva ohje (ks. alla). Etsijäkoiraliiton vapaaehtoiset päivystäjät antavat toimivia ohjeita puhelimessa 24 tuntia läpi uudenvuoden.

Vinkkejä uudenvuodenaattoon ja sitä edeltäviin päiviin

• Varaudu yllätyspamauksiin jo ennen uuttavuotta.
  • Älä pidä koiraa irti aidatullakaan pihalla ja varmista, että se ei pääse irti valjaista/kaulapannasta. Kaulapannan ja valjaiden yhdistelmä tuo lisäpitoa.
  • Tallenna puhelimeesi Etsijäkoiraliiton neuvonnan numero 040 724 8614.
  • Ota talteen lemmikkisi hajua (esim. karvaa tai panta) puhtaaseen minigrip-pussiin.
  • Uudenvuodenaattona ulkoiluta koirasi ennen klo 18 ja sitten vasta reilusti jälkeen puolen yön.
  • Ole tarkka kulkiessasi ovista, ettei koira pääse livahtamaan ulos.
  • Pidä kotona päällä radiota tai televisiota ja vedä verhot ikkunoiden eteen.
  • Jos sisätiloissa oleva lemmikki on peloissaan, käyttäydy itse rauhallisesti ja tavanomaisesti.
  • Älä koskaan ota koiraa mukaan seuraamaan ilotulituksia.
  • Paukkuarkaa koiraa voi pelottaa myös ruudin haju, jonka se yhdistää ilotulitteisiin. Siksi karkaamisvaara ei ole ohi pariin päivään.

Etsijäkoiraliitto auttaa uutenavuotena

Etsijäkoiraliiton vapaaehtoinen puhelinneuvonta (p. 040 724 8614 - anna soida pitkään!) antaa neuvoja uudenvuoden yönäkin. Numero on valtakunnallinen, eikä siitä mene muuta maksua kuin liittymän mukainen puhelumaksu .Yleensä jo ohjeita noudattamalla karkuri saadaan kotiin, kun pauke on loppunut.

Toimi näin, kun eläin katoaa (ohjeet myös netissä https://www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistus och på svenska https://www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistus/om-ditt-keldjur-forsvinner) :

• Soita Etsijäkoiraliiton neuvontaan: 040 724 8614. Anna soida pitkään, niin puhelu ehtii siirtyä seuraavalle päivystäjälle. Saat tarkat ohjeet.
  • Jos emme voi vastata, käynnistä ensiaputoiminnot:
    • Rauhoita tilanne. Älkää juosko ympäriinsä lemmikin nimeä huudellen.
    • Omistajan kannattaa jäädä katoamispaikalle tai jos se ei ole mahdollista, jätä sinne omistajan hajua (esim. vaate)
    • Grillatkaa katoamispaikalla tai kotona (jos se ei ole vaarallisten tienylitysten päässä) ruokaa tai jättäkää muuta tuoksuvaa lämmintä ruokaa sinne.
    • Vetäkää kotiin tai muuhun turvalliseen paikkaan hajujälkiä: laita esimerkiksi sukkahousuihin haisevaa kosteaa ruokaa, esim. tonnikalaa, ja vedä sitä turvalliseen houkuttelupaikkaan
    • Yritä saada joku muu laittamaan katoamisilmoituksia Karkurit-nettipalstoille sekä soittamaan paikallisiin löytöeläintaloihin. Näin voit itse jäädä paikalle. Tai jos et saa, tee tätä rauhassa kännykällä, kun odotat katoamispaikalla. Älä mainitse lemmikin nimeä, ja anna siitä tarkat tuntomerkit (ei esim. vain rotua)
  • Jos et ole ennen uuttavuotta ottanut talteen koiran hajua, tee se nyt siltä varalta, että Etsijäkoiraa tarvitaan. Hajuksi käy esimerkiksi kaulapanta, makuualusta, lelut tai hoitovälineet. Säilö hajut puhtaaseen lasipurkkiin tai muovipussiin.
  • Jos näet karkurin, yritä rauhoittaa alue ja toimi mahdollisimman rauhallisesti. Houkuttele koira luoksesi äänellä, leikkimällä tai herkkuruoalla. Älä huuda tai juokse koiran perään, vaan pyri saamaan se tulemaan luoksesi.
  • Koulutetut Etsijäkoirat ovat läpikäyneet pitkän koulutuksen ja testit. Älä anna etsintätehtävää testaamattomalle koiralle. Karkulaiselle tutun kaverikoiran voi ottaa mukaan kävelemään karkaamispaikalle tai tekemään hajujälkeä takaisin kotiin.
  • Karkulaisen havainneiden ihmisten ei yleensä kannata yrittää ottaa sitä kiinni. Katso mm. karkurit.fi-facebookista, onko siellä ilmoitus karanneesta koirasta. Soita omistajalle suoraan äläkä vain päivitä havaintoa someen.
  • Etsintää ei pidä lopettaa epätoivoisena muutamien päivien jälkeen, sillä karkulaisia on saatu kotiin pitkienkin aikojen päästä.