Tiedote 6.1.2020

Etsijäkoiraliiton vapaaehtoiset neuvojat ja etsijäkoirakot auttoivat 1227 karanneen eläimen omistajaa vuonna 2019. Uutenavuotena ja sen jälkeisinä päivinä neuvonta- ja etsintäapua sai 35 lemmikin omistajaa. Näistä 32 on saatu kotiin. Uudenvuoden apua annettiin 24/7 puhelinpäivystyksessä sekä neuvontaa antavien etsintäkoordinaattorien ja Etsijäkoirien avulla. Etsijäkoiraliiton auttamistyö jatkuu kahden koiran ja yhden kissan osalta (tilanne 6.1. aamulla). Uudenvuoden karkurien määrä oli korkeampi kuin edellisvuonna, jolla apua sai 23 lemmikin omistajaa.

Vuoden 2019 karkureista koiria oli 663 ja kissoja 510. Karkureiden joukossa oli myös muita eläimiä kuten kaneja, kilpikonnia ja käärmeitä (tilasto alla). Vuoden 2019 autettujen karkurien määrä oli hieman suurempi kuin edellisvuonna (1220 eläintä). Suurin osa karkureista on saatu kotiin koulutettujen etsijäkoirien ja/tai asiantuntevan neuvonnan avulla. Karkurin kotiin saamisessa on olennaista se, että karkurin omistaja toimii Etsijäkoiraliiton hyväksi havaittujen ohjeiden mukaan.

Yksityisyyden suojan takia yksittäisiä tapauksia koskevia tietoja ei anneta, muuta kuin poikkeustapauksissa karkurin omistajan suostumuksella. Etsijäkoiraliitto toimii täysin vapaaehtoisvoimin eikä puheluista mene palvelumaksua.

Seuraava karkaamisten sesonki on talvilomien ja pääsiäisen aikaan, kun matkaillaan ja lomaillaan vapaa-ajan asunnoilla. Varsinainen piikki on kesän korvalla, jolloin ihmiset lähtevät mökeilleen, ovia ja ikkunoita pidetään auki, ja koirat lähtevät riistan perään. Myös juhannuksen ilotulitukset pitävät Etsijäkoiraliiton päivystyksen kiireisenä.

Etsijäkoiraliiton vuonna 2019 asiakkaat, yhteensä 1227:
Koira 663
Kissa 510