Hyvin monissa viikonlopun venetsialaisten ja muinaistulien yön tapahtumissa ilotulitetaan. Tämä aiheuttaa aina piikin lemmikkien karkaamiseen. Etsijäkoiraliiton TOP10 tärkeintä vinkkiä ennaltaehkäisevät ja auttavat. Monet perheet lemmikkeineen ovat mökillä ao. viikonloppuna. Jos karkaaminen tapahtuu, Etsijäkoiraliittoon kannattaa ottaa yhteyttä mahdollisimman pian eikä vasta kotiinlähdön hetkellä.

TOP10-vinkit

• Ilotulituksen aikana älä pidä koiraa irti aidatullakaan pihalla ja varmista, että se ei pääse irti valjaista/kaulapannasta. Käytä mielellään tuplavarmistusta, esim. panta ja valjaat ja kaksi remmiä.
  • Ulkoiluta koirasi ennen ilotulitusta ja jos tarve vielä, reilusti sen jälkeen.
  • Älä koskaan ota koiraasi seuraamaan ilotulituksia
  • Ota etukäteen talteen lemmikkisi hajua (esim. karvaa tai panta puhtaaseen minigrip-pussiin) ja tallenna puhelimeesi Etsijäkoiraliiton maksuttoman neuvonnan numero 040 724 8614.
  • Pidä kotona / mökillä päällä radiota tai televisiota ja vedä verhot ikkunoiden eteen.
  • Jos karkaaminen tapahtuu, soita Etsijäkoiraliiton neuvontaan 040 724 8614. Anna soida pitkään!
  • Älä juokse ympäriinsä koirasi nimeä huutaen. Pysy rauhassa - usein karkuri palaa ”tilanteen” ollessa ohi.
  • Hyvän ruoan haju auttaa: tuo karkaamispaikalle tai kotipihalle todella vahvasti tuoksuvaa ruokaa.
  • Omistajan haju auttaa. Jättäkää karkaamispaikalle omistajan vaate tai jos karkaaminen on tapahtunut kotipihalta, tehkää hajujälkiä kotiin omistajan hajulla tai ruoalla.
  • Jos toimet eivät auta, soittakaa uudestaan Etsijäkoiraliiton neuvontaan 040 724 8614.

Yksityiskohtaiset ohjeet:www.etsijakoiraliitto.fi/ohjeistus, neuvontanumero 040 724 8614